Köpvillkor

1. Allmänna villkor

Dahl Agenturer (556202-2524) bedriver verksamhet för Dahl by Dahl och tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kunden vara myndig, 18 år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person eller företag.

2. Beställning

Beställning av Dahl by Dahls produkter sker via www.dahlbydahl.se. Vid köp skickas inom ett dygn en orderbekräftelse till angiven e-post med information om kundens beställning. Kontrollera så att allt ser OK ut i orderbekräftelsen. Om något är felaktigt var god ta kontakt med vår kundtjänst. I orderbekräftelsen finns ett unikt ordernummer som man kan referera till vid kontakt med kundtjänst. Om ingen orderbekräftelse mottagits kan detta bero på att mejlet fastnat i kundens spamfilter, alternativt att e-postadressen angetts inkorrekt i orderformuläret vid beställningstillfället. Var god ta kontakt med kundtjänst om orderbekräftelsen ej mottagits inom ett dygn. Vid annullering eller förändring av en order så ber vi våra kunder att i dessa lägen omgående kontakta vår kundtjänst. Då våra leveranser är snabba så är det tyvärr inte alltid möjligt att annullera eller förändra en ordern - men vi försöker gärna!
Dahl by Dahl förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar är bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart. Skulle en vara inte finnas i lager restnoteras den. När vi får in den restnoterade varan skickar vi den till dig. Om du inte önskar den restnoterade varan kan du alltid kontakta oss och avboka den.

3. Priser & Valutor

Dahl by Dahl reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan samt för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över.
Alla priser i webbshopen anges i SEK inklusive moms. Det totala priset anges i kassan inklusive moms och frakt.

4. Frakt & Fraktavgift

Leverans sker med Posten eller DHL. Fraktavgift inom Sverige är 65 kr. Fraktfritt vid köp över 1000 SEK. Vi erbjuder även möjlighet för dig som kund att göra en kostnadsfri upphämtning av din order i vår fysiska butik på Östra Järnvägsgatan 23, i centrala Stockholm.(Nära Arlanda Express)

5. Betalningsalternativ

Vår betaltjänst tillhandahålls av Klarna AB och vi kan därför erbjuda följande kostnadsfria betalsätt: Faktura (14 dagar) och betalkort Visa, Amex, MasterCard, Maetro, Discover m.fl.
Kortbetalning: Sker via en säker och krypterad koppling till Klarna ABs betalväxel. Beställningen skickas så snart köpet är genomfört.
Faktura: Betalningstiden är 14 dagar från beställningsdatumet. Vid köp på faktura samarbetar vi med fakturaföretaget Klarna AB som gör en kreditupplysning på ca 1 sekund under köptillfället för att säkerställa kundens personuppgifter och godkänna köpet. Fakturan mejlas till e-postadressen som angetts vid beställningstillfället. Beställningen skickas så snart köpet är genomfört. Se gärna vidare info Villkor för Klarna Faktura. Fullständiga kontovillkor finns att läsa här.

Enligt Klarnas köpvillkor så tillkommer en påminnelseavgift vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 23,50 %.
På klarna.se kan du se alla dina fakturor, ladda ner dem som PDF, betala fakturan med ett klick, välja att delbetala eller kostnadsfritt även förlänga betaltiden med 10 dagar.

6. Leveranser

Normal leveranstid är 1-3 dagar inom Sverige. Dahl by Dahl kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt. Dahl by Dahl skickar alla sina paket med Posten eller DHL. Vid leveranser med ett högt varuvärde skickas ordern som "rekommenderat brev" och utlämning sker då mot uppvisande av legitimation på närmaste utlämningsställe oavsett betalningssätt.
Om leveransförsening av någon anledning uppstår meddelas kunden detta. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening vilket innebär mer än 45 dagar. Observera att vissa varor är beställningsvaror, vilket då framkommer i varans produktbeskrivning och du är därmed medveten om detta när du gör din beställning.
Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Dahl by Dahl förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Dahl by Dahl till kunden så är Dahl by Dahl ansvarig. Kunden måste dock meddela saknad/defekt order till vår kundtjänst inom 2 veckor från att "sändningsbekräftelsen" mejlats till kunden i samband med att ordern lämnat vårt lager.

7. Garanti

Vi vill att alla våra kunder ska bli 100% nöjda med sitt köp. Om du får problem med en produkt kontakta oss. Normalt står kunden för fraktkostnad till serviceverkstad.

8. Ångerrätt

Dahl by Dahl tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har möjlighet att göra ett byte eller en retur inom denna tidsperiod. Observera att ångerrätten ej gäller beställningsvaror som beställts in specifikt för ordern, är specialtillverkad, specialbeställd eller på annat sätta anpassad för kunden.
Ångerperioden påbörjas så snart kunden haft tillgång till varan, dvs. 1 dag efter ordern lämnat vårt lager/överlämnats till Posten. För att hitta datumet som din order skickades, vänligen kontrollera "sändningsbekräftelsen" som mejlades till e-postadressen som angavs vid ordertillfället. Har denna tid överskridits är returmöjligheten dessvärre förbrukad.
Det är ett krav att varan är i väsentligt oförändrat skick och i originalemballaget för att returneringen skall bli godkänd. Dahl by Dahl förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas, exempelvis bruksanvisning. Kunden står själv för returkostnader. Returer som skickas mot postförskott löses ej ut.
Beställningar som skickats som rekommenderat brev/paket och som kommer i retur till oss pga outlöst/ej uthämtad försändelse debiteras med 250 SEK oavsett köpesumma, för att täcka frakt och administrativa kostnader. Betalning för denna kostnad skall då ske inom femton (15) dagar räknat från faktureringsdatum. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift på 60 SEK samt dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen samtliga ärenden till inkassoservice.

För att nyttja ångerrätten var god följ instruktionerna under rubriken Returer nedan.

9. Returer

Förutsatt att ovan nämnda tidsperiod för ångerrätt ej är förbrukad samt att varan är i originalskick samt i originalförpackning (se rubriken Ångerrätt ovan) gäller följande vid returnering:
Vid hel returnering (dvs kunden returnerar hela sin order) debiteras kunden en administrativ avgift á 50 SEK då vi haft omkostnader för porto, ev. faktura, emballage samt paketering och hantering. Vid byte till annan vara debiteras ingen administrativ avgift, dock kan ev. fraktavgift tillkomma.
Vid delreturnering (dvs kunden behåller minst 1 vara) bjuder vi på den administrativa avgiften. Observera att returer som gör att varuvärdet hamnar under gränsen för fraktfri leverans istället debiteras fraktavgift.
Vid kontakt med kundtjänst måste följande information inkluderas: Kundens ordernummer, namn, adress, telefonnummer och anledning till varans retur.

Vid returnering så är det kunden som står för fraktkostnaden samt transportrisken som en retur medför. Med transportrisk menas skada eller försvinnande. Vi rekommenderar därför alltid våra kunder att skicka försändelser som rekommenderat brev, och att varan/varorna emballeras mycket väl.

Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej. Vid eventuella tvister följs Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

10. Återbetalning/Justering av faktura

Efter att en kunds returförsändelse har mottagits och kontrollerats för godkännande vilket innebär att varan är i väsentligt oförändrat skick samt att tiden för ångerrätten ej överskridits, så sker återbetalning, alternativt justering av eventuell faktura. För mer information angående returnering, se rubriken Returer högre upp på denna sida. Här finns mer information om distans- och hemförsäljningslagen som vi som postorderföretag regleras av: http://www.konsumentverket.se

Återbetalning sker ca 7 dagar efter att vi mottagit och godkänt returen. Vänligen kontakta info@dahlbydahl.se innan du returnerar en vara. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan och återbetalning av varan görs efter att vi godkänt returen.

11. Reklamation

Om en vara är skadad eller defekt vid ordermottagandet så skall kunden ta kontakt med vår kundtjänst och förklara det inträffade så utförligt som möjligt och även inkludera sitt ordernummer, namn och telefonnummer. Ett foto på den defekta varan får gärna mejlas till info@dahlbydahl.se, vilket underlättar för att vi snabbt ska kunna föreslå en lösning på ärendet.

Viktigt: Returnera ej varan utan att ha fått information från Dahl by Dahl att du skall göra detta – invänta istället mejlsvar med vidare instruktioner. Vi återkopplar snabbt.
OBS:Spara emballaget som ordern skickades i – det kan eventuellt återanvändas vid returnering.

Det är kundens ansvar att varan kommer tillbaka till Dahl by Dahl, se därför till att varan emballeras mycket väl om den skall skickas med postgången. Vid eventuella tvister följs Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

12. Personuppgifter

Kunders personuppgifter som lämnas vid registrering behandlas konfidentiellt och används enbart för att kunna skicka våra kunders beställningar till rätt adress. Allt enligt personuppgiftslagen PUL. Genom din beställning samtycker du till att Dahl by Dahl och dess närstående bolag lagrar och använder uppgifter om dina inköp samt de kontaktuppgifter du lämnar. Uppgifterna lagras och används för att vi ka kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig samt bättre kunna tillfredsställa dina behov som kund och ge dig bättre service, bland annat genom att göra webbplatsen så personlig som möjligt. Vi behandlar dina personuppgifter med största försiktighet och garanterar att dina kunduppgifter endast används av Dahl by Dahl och dess närstående bolag.

13. Kundtjänst

Kundtjänst finns tillgänglig för alla frågor gällande våra produkter, leveranser eller reklamationer. Kontakt med kundtjänst sker till epost: info@dahlbydahl.se

14. Bilder

Vi strävar efter att visa färgerna på våra varor så exakt som möjligt, men vi kan inte garantera att de exakt återger det färger som varorna har I verkligheten. Hur färger återges beror bland annat på din dator, bildskärmens inställningar mm. Vi använder också våra leverantörers egna bilder, och idena fall har vi inte möjlighet att påverka. Observera att våra bilder inte får användas i säljande syfte någon annanstans.

15. Säkerhet

Dahl by Dahl förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Vårt säkerhetssystem varnar om en order misstänks kunna vara ett bedrägeri. Ibland innebär det att en order stoppas trots att det inte rör sig om ett bedrägeri. Om vi väljer att inte leverera en order så informeras kunden, och vi hoppas att du som kund har överseende med detta eftersom det rör sig om din säkerhet. Alla misstänkta bedrägerier polisanmäls. Vid leveranser med ett högt varuvärde skickas ordern som "rekommenderat brev eller paket" och utlämning sker då mot uppvisande av legitimation på närmaste utlämningsställe oavsett betalningssätt.

16. Cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.